Cover
Inhoud
Film
WSD Innovatieaward
André Kuipers
Foto's
Founder depostBode
Twitter

Delen

Delen

AANtWERK event "60 jaar WSD" Donderdag 10 november - Classic Park Boxtel

Verspillingsfabriek wint WSD Innovatieaward

"We verspillen teveel voedsel en talent"

Gefilmd!

Bekijk het event in een minuutje

Founder depostBode in beeld

Hans en Caroline van der Lee

Kiekjes

Kijk snel of jij er tussen staat

André kuipers

"Innovatie zit in alles"

Proef de sfeer


And the award goes to……

Het is feest! Want WSD bestaat 60 jaar. Dat moet gevierd worden. Met allerlei activiteiten die gedurende het jaar plaats vinden. Zoals onder meer een groots jubileumfeest, een wensenfabriek, open dag én de WSD Innovatieaward. Acht innovatieve werkgevers werden er begin dit jaar genomineerd, waarvan er drie doorgingen naar de laatste ronde. Tijdens het najaarsevent werden zij alle drie in de schijnwerpers gezet met flitsende clips. Voordat er gestemd werd, kregen ze nog snel even het woord. Met ruim 50 procent van de stemmen won De Verspillingsfabriek en ontving de WSD Innovatieaward.

Corien Poederbach, directeur De Verspillingsfabriek: "We waren al heel blij met de nominatie. Het geeft de mogelijkheid om aandacht te vragen voor het verspillen van talenten. 75% van de samenwerkers in de productie van de Verspillingsfabriek zijn mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ik vind het geweldig om te zien hoe trots zij op hun werk zijn." Poederbach kreeg de award overhandigd van René Wittens. Hij is bestuurslid van AANtWERK en was in de nominatiecommissie betrokken bij de voorrondes van de WSD Innovatieaward.


En dat hebben we geweten ook. In ruim een uur vertelde astronaut, wetenschapper en arts André Kuipers hoe hij in zijn jonge jaren bij het idee kwam om astronaut te worden. Fascinerend om zijn verhaal te horen over hoe hij daadwerkelijk de stap zette en solliciteerde. Maar ook hoeveel en wat voor soort trainingen en testen hij wel niet af moest leggen om het daarna écht te doen. Twee keer – in 2004 en 2011 – reisde hij af naar de ruimte. “Wat me het beste is bijgebleven, is het uitzicht vanuit het ruimtestation. Dat is vooral ’s nachts, wanneer de aarde verlicht is door de vele lampen in de steden en onweersflitsen, het noorder- en zuiderlicht en meteoren door de lucht schieten, een prachtige ervaring. In ruimtevaart zitten alle facetten van techniek en dus innovatie.”

Impressie najaarsevenement

Foto's >>

Hans en Caroline van der Lee zijn ‘Ondernemers van het Jaar’. Het was de sterke maatschappelijke betrokkenheid waar de jury en ondernemend Oss zo van gecharmeerd waren. Want welk geheim schuilt er achter het succes van een sociale onderneming als depostBode? “Dat gebeurt niet vanzelf, weet Hans te vertellen. Volgens hem moet je niet alleen in je plan geloven, maar vooral in je mensen. “Wij zien onze medewerkers als volwaardig.”

Zo’n 100 man zorgen er iedere dag voor dat de postverzorging van hun klanten zo gemakkelijk mogelijk verloopt. Van poststukken ophalen en verzorgen tot complete mailings en printwerk. Klanten ontzorgen noemt Hans dat. Hun medewerkers hebben ieder zo hun eigen redenen waarom werken zonder begeleiding niet zo goed lukt. Neem Matty van de Wetering. Loop je hem nu tegen het lijf, dan zie je een zelfverzekerde, trotse man die zijn werk als chauffeur en manusje van alles maar wat goed doet. Dat was weleens anders. Hans: “Matty had last van angsten en was eigenlijk altijd ziek. Daarom belden we hem iedere ochtend uit bed. ‘Kom op Matty, ziek of niet, we gaan er vandaag samen wat van maken’, zei ik dan. Dat deed ik jarenlang. Kleine moeite toch. Hij kwam, altijd. En raad eens: nu is hij nooit meer ziek.” Het is een kwestie van volhouden. Bij iedereen. Daarom moet je het ook echt willen, een sociale onderneming starten”, benadrukt Hans.

Eerste jaren pionieren
De Van der Lee’s blikken terug op tien jaar depostBode die niet altijd even makkelijk waren. Hans trapt af. “We begonnen vanuit ons huis. Met zeven medewerkers en één klant: de gemeente Oss. Met zo’n 400.000 brieven per jaar was dat meteen een hele grote. Onze medewerkers bezorgden in Oss, Uden en Veghel. Zelf deden we dat in kerkdorpen als Ravenstein, Geffen, Nuland en Vinkel. Caroline deed dat iedere ochtend voordat ze naar haar werk – om niet zoveel risico te lopen werkte ze toen nog in loondienst – ging. Dat was flink pionieren.” Ieder jaar groeide het bedrijf en kregen ze steeds meer klanten. “Op een gegevens moment liepen er zo’n 40 man door ons huis. Met kerst hadden we er zelfs één aan tafel zitten”, lacht Caroline. “Soms krijg je te maken met eenzame mensen die moeite hebben met feestdagen, maar ook met vakantie en weekenden. Of ze zitten in de financiële problemen. Die helpen we, geven we vertrouwen en zijn er voor ze als ze ons nodig hebben. Dat doe je gewoon voor de mensen die je bedrijf mee hebben opgebouwd.” “Maar”, vult Hans aan, “we zien ze wél als volwaardig en gaan er dus niet mee lopen soebatten, als je snapt wat ik bedoel. Zo hebben we best wat autisten rondlopen die we niet altijd de nodige structuur kunnen bieden. Dat kan nou eenmaal niet in zo’n dynamisch bedrijf. De lat om bij depostBode te komen werken ligt laag. “Daardoor hebben we een hoog uitvalspercentage aan het begin van een dienstverband. Past het niet, kunnen ze de druk niet aan? Dan moeten we al snel afscheid nemen. Maar komen ze de eerste maanden goed door, dan blijven ze. En lang ook.”

“Het is financieel heel aantrekkelijk om op deze manier te werken. Ondernemers weten dat nog te weinig.”

Aantrekkelijke constructie
Het succes hebben de twee niet alleen aan hun medewerkers en zichzelf te danken, maar ook aan sociale werkbedrijven IBN en WSD. Door de detacheringsconstructie kun je snel opschalen, maar ook weer afschalen”, legt Hans uit. “Het is financieel heel aantrekkelijk om op die manier te werken. Ondernemers weten dat nog te weinig. Tegen werkgevers die twijfelen over inclusief ondernemen, wil ik zeggen: doe het gewoon, heb geduld met je mensen en houd vol. Maar wees wel eerlijk tegen jezelf. Doe het niet als je er niet in gelooft. Het past lang niet bij elk bedrijf en moet echt vanuit je hart komen.  Mijn drijfveer was de wil om een eigen bedrijf op te starten, een plan op zak waar ik in geloofde én het werken met onze mensen.”

Meer weten over depostBode? Neem eens een kijkje op hun website en laat je post eens ophalen en bezorgen door ze. www.depostbode.com

Social media #60jaarWSD #AantwerkNu

Check de tweets  >>